';

Kisakuntoon?
 PT Peipon treeniohjeista
 lisäpotkua.

PT Peippo

Lapissa asuva PT Peippo on Levin oloissa karaistunut karpaasi, joka ei pelkää pimeää, hyttysiä tai haasteita.

Haluan jakaa teille muutaman vinkin Arctic Challengeen treenaamisesta ja miten miun mielestä kannattaa varustautua reitille!


Valmistautuminen ja treenaaminen

  1. Harjoittele oman parisi tai joukkueesi kanssa mahdollisimman paljon. Kun tiedätte mikä on kenenkin vahvuus/heikkous osaatte silloin valmistautua siihen ja tukea paria juuri sillä hetkellä, kun tuntuu, että voimat ovat aivan loppu.
  2. Harjoittele paljon mäkivetoja. Nousut Arctic Challengessä on lähes brutaaleja, joten valmistaudu niihin etukäteen niin fyysisesti kuin henkisesti. Muista, että ylämäen jälkeen tulee aina alamäki!
  3. Unohda asvaltilla juoksu ja mene metsään. Totuta jo etukäteen koko keho ja etenkin nilkat epätasaiseen alustaan!
  4. Juokse mahdollisimman paljon painavan esineen kanssa ja tietysti mieluiten pöllin kanssa. On yllättävän haastavaa parin ensimmäisen kilometrin jälkeen löytää sopivaa pöllin kanto asentoa juostessa.
  5. Harjoittele uimista vaatteet päällä. Uiminen märät vaatteet päällä on yllättävän raskasta, mutta mikäli tiedostat mitä tulossa on, se on täysin mahdollista!
  6. Treenaa puristus voimaa! Arctic Challengessä koetellaan käsien voimaa niin rengasesteellä kuin sitten Monkey Tire Challengessä, jossa siun pitää liikkua roikkuvia autonrenkaita pitkin eteenpäin!

 


Varustus

  1. Panosta kenkiin! Valitse itsellesi kengät joissa on mahdollisimman hyvä pitävä profiili pohjassa, kevyet jalassa ja kuivuu nopeasti. En missään tapauksessa suosittele Coretex-kenkiä, jotka muuttuvat kastuessa tuhottoman painaviksi. Mikä tärkeintä ”Koeaja” kengät etukäteen. Itse tykkään todella paljon tällä hetkellä Merrelin All Out Crush Light-kengästä, jossa on todella hyvä pito pohjassa, kevyt sekä kuivuu nopeasti. Myös miehille löytyy Merrelin valikoimasta vastaava kenkä All Out Terra Light, josta ainakin Mikalla hyvät kokemukset edellisestä estejuoksukisasta! Myös Reebokin All Terrain-kenkä on todella toimiva juuri tämän tyyppisissä kisoissa!
  2. Pitkää päälle! Suosittelen todella lämpimästi, että puet päälle pitkähihaisen paidan sekä pitkähihaiset housut (trikoot), koska ne ei paina kastuessaan toisin kuin esim collegehousut ja Arctic Challengessä ryömitään sekä möngerrellään joten näin säästytään siltä, että polvet ja kyynärpäät eivät ole aiva repaleiset maaliin päästessä. Itsellä toimii parhaiten Zero Pointin kompressiohousut sekä paita, ihan materiaalin kestävyyden takia sekä hyvän muotoilun eli vaatteet pysyy päällä aina lähdöstä maaliin saakka ilman, että koko ajan pitää vetää pöksyjä ylös tai paitaa alas.
  3. Hanskat! Itse en käytä koskaan hanskoja, mutta miulla on niin paksunahka, että mikää ei läpäise näitä työmiehen käsiä, MUTTA jos siulla on herkempi iho, niin kädessä pysyvät hanskat. Mieluiten sellaiset joissa on kämmenosa nahkaa tai muuta pitävää materiaali!
  4. Unohda reput ja muut pöllin kanto viritykset! Kanna vain sitä pölliä niinkuin kaikki muutkin ja näytä mistä siut on tehty!
  5. Asenne!

 


Kisaajien vinkit

Kysyin myös edellisen vuoden kisaajilta, että mitkä ovat heidän parhaat vinkkinsä Arctic Challengeen osallistuville!

“Yritä ottaa tapahtuma hauskana kokemuksena. Älä ota turhan vakavasti!”
–Rosanna

“Syö ja juo hyvin viikko ennen eli tankkaa: hyviä tankkausohjeita on netti pullollaan! Rata on kuitenkin erittäin haastava hyväkuntoisellekin!”
–Kaisa

“Sisäänajetut vaatteet ja kengät sekä jumalattomasti sisua ja peräänantamattomuutta.”
–Jere

“Ei liikaa vaatetta, mutta pitkähihainen on tärkeä- sekä ylä- että alakropassa!”
–Kaisa

“Mieti vain seuraava estettä, äläkä sitä kuinka paljon on vielä jäljellä. Askel kerrallaan, este kerrallaan!”
–Rosanna